A brief coaching, azaz rövidcoaching során azt tesszük, ami az ügyfelet megerősíti saját eredményes önszerveződésében.
Ahogyan az egyik ügyfél eredményes önszerveződését támogattuk, nem jelent garanciát arra, hogy egy más erősségekkel rendelkező ügyfelet is ugyanúgy fogunk tudni támogatni.
Brief Coaching – kezdetek
A szemlélet és eszköztár, a 80-as évek elején, családsegítő terápiás megközelítésként indult Amerikában.
Insoo Kim Berg és Steve de Shazer neve fémjelzi.
A 90-es évek közepe óta a világ több helyén is elkezdték a terápiás kontextusból megismert és eredményesnek bizonyuló megközelítést üzleti környezetben, a coachingban, a szervezetfejlesztésben és a vezetésben alkalmazni.
A megoldásközpontú coach:
– Elhagyja a probléma elemzését, a tanácsadást, a mélyre ásást, és inkább szélesítí, tágítja a fókuszt és messzemenő tisztelettel viseltet az ügyfél (nézetei) iránt.
– A felkínálkozó témaválasztási és időtöltési lehetőségek közül igyekszik azt választani, amiben az ügyfél részéről több lelkesedés, bizalom és energia van.
– A már meglévőre koncentrál, arra, amiből lehet építkezni.
– A beszélgetésben arra hagyatkozik, – épít, amit az ügyfél már tud.
– Az egész beszélgetés a meglévőnek, az ügyfél lehetőségeinek az át- és hozzáértelmezése ahhoz, amit az ügyfél el akar érni.
– Nem használja azt az elképzelést, hogy a tartós változásoknak mélyen kell megtörténniük.
– Kifejezetten elégedett azzal, ha az ügyfél az interakcióiban és a célirányos cselekvésében saját maga számára fontos előrelépéseket tud tenni.
– Igyekszik az ügyfelet minden olyan dologban megerősíteni, amit az ügyfél maga működőképesnek érzékel az életében.
– A működőképes elemekre vonatkozó tisztánlátásban is igyekszik támogatni az ügyfelet.
– Olyan kérdéseket tesz fel, amelyekből többet tud saját működő erősségeiről, arról, hogyan csinálja, amikor sikerül, és az egyes helyzetek közötti különbségek érzékelésében is fejleszti a szaktudását.
A brief coaching hasznos hatásai
– Az ügyfél témáján dolgozhatunk az első pillanattól, bevezető ülés nélkül is
– Időhiány esetén is alkalmazható
– Az ügyfél cselekvési képessége már az első üléstől kezdve nőhet
– Egyeztetett időpont nélkül, „futtában” is használható szervezeteken belül
– Néha az ügyfelek rálátása változik meg annyira egy helyzetben, hogy már nem kell a problémát megoldaniuk, hanem az teljesen eltűnik az életükből
– Jellegzetessége az, hogy az ügyfelet magát tekintjük élet-, illetve üzleti helyzete szakértőjének.
– Minden olyan területen segíteni tud ez a módszer, ahol az ügyfél alapvető bizalmat szavaz meg.
Brief Coaching előnyei
– A gyorsan változó és kihívásokkal teli helyzetekben is alkalmazható
– A beszélgetés egészében az ügyfél cselekvőképességének a növeléséről szól,
– Azonnal építi az ügyfél önbizalmát.
– Bevonjuk a megbeszélés menetének alakításába a meglátásait és kívánságait.
– Az ügyfélnek valódi szaktudása alakul ki saját jól működő megoldásaira
Brief Coaching további hatásai
– Minél többször veszi észre saját magán az ügyfél, hogy aktívan hozzájárul a megoldásteremtéshez, szakértőként és teljes autonómiával minél inkább maga dolgozza ki a megoldásait, annál nagyobb a valószínűsége, hogy ezt coachingon kívüli helyzeteken is megteszi – úgy, hogy el se kell jönnie legközelebb a coachhoz
– Amikor az ügyfelek megváltozott problématudattal, tehát inkább öntudattal alakítják a fellépő helyzeteket, az interakcióikban szereplő többi személy is másként tud reagálni, vagy legalábbis a reakciójukat az ügyfél más hangsúlyokkal észleli
Az önismeret fejlesztése, az életvezetési problémák megoldásai nem biztos, hogy mindenkinek egyedül, önerőből sikerül, ezért érdemes lehet segítő együttműködést, életvezetési tanácsadást kérni, keresni…
Ha úgy érzi érdemes szakemberrel is konzultálni, vegye fel velem a kapcsolatot, szívesen segítek:
+36-30-306-0171
Bizonytalan?
Kérdései vannak?
Itt kérheti tájékoztatómat >>>
Tudta, hogy a lelki segítségnyújtás kapcsán mennyi tévhit és félreértés van?
Ha érdekli hogyan és miért hatásos a Személyközpontú tanácsadás az Életvezetési tanácsadás, kérje tájékoztatómat ITT >>>