+36-30-306-0171 lelekfono@gmail.com

Az önbizalomhiány egy nagyon zavaró, romboló és leépítő jellegű, mindemellett méltatlan érzés, amelytől jobb minél előbb megszabadulni. 

Mire elérjük a felnőtt kort, jó esetben szükségleteinkkel tisztában lévő, önmagunkért megfelelőképpen kiállni tudó, céljaiért egészséges mértékben tevő, harmonikus kiegyensúlyozott felnőtt életet élünk. Ehhez azonban elengedhetetlen az, hogy gyermekkorunkban jól mükődő, szükségleteinket megfelelő módón észlelő és azokra reagáló, figyelmes szülők mellett nőjünk fel.

Azonban ha nem így történik, akkor sincs baj. Hosszabb ugyan az út, és nem feltétlen könnyű, de mindenki számára végig járható. A feladat, saját magunk lelki szülőivé válva biztonságos, figyelmes önmagunk felé elfogadó közeg megteremtése. Ehhez pedig nélkülözhetetlen az, hogy tisztában legyünk az olyan fogalmakkal, mint alapvető jogaink, az önbecsülés, az önérvényesítés és a határok tiszteletben tartása. Ezek ismerete nélkül nehéz biztosítani a biztonságos, védett és támogató környezetet egészséges önismeretünk és belső fejlődésünk számára és ez mind visszavezet az önbizalomhiány kialakulására is.

Önbizalomhiány és a mindennapok

Más viselkedésének befolyásolására egyetlen hatékony eszközünk van: saját viselkedésünk megváltoztatása. Vállaljuk a felelősséget érzéseinkért, gondolatainkért, és valódi önmagunkért. Ez az igazi felnőtt lét. Ha a saját jogaimat mellőzöm, akkor passzívan, ha a másokét, akkor agresszívan viselkedem.

Nyilatkozat a jogaimról

1. Jogom van “nem”-et mondani.

2. Jogom van ahhoz, hogy ne bántalmazzanak.

3. Jogom van ahhoz, hogy kifejezzem a dühömet.

4. Jogom van ahhoz, hogy megváltoztassam az életemet.

5. Jogom van ahhoz, hogy bántalmazástól való félelem nélkül éljek.

6. Jogom van ahhoz, hogy támogatást kérjek és el is várjam a támogatást a rendôrségtôl és a szociális segítô szervezetektôl.

7. Jogom van ahhoz, hogy jobb kommunikációs példaképet akarjak a gyerekeimnek.

8. Jogom van ahhoz, hogy a gyerekeimet biztonságban neveljem fel.

9. Jogom van ahhoz, hogy felnôtt emberként és tisztelettel bánjanak velem.

10. Jogom van ahhoz, hogy elhagyjam a bántalmazó környezetet.

11. Jogom van a biztonsághoz.

12. Jogom van a háborítatlan magánélethez.

13. Jogom van ahhoz, hogy kibontakoztassam egyéni tehetségemet és képességeimet.

14. Jogom van a pénzkeresethez és saját pénzügyeim ellenôrzéséhez.

15. Jogom van ahhoz, hogy döntsek a saját életemrôl.

16. Jogom van ahhoz, hogy meggondoljam magam.

17. Jogom van ahhoz, hogy higgyenek nekem és becsüljenek.

18. Jogom van ahhoz, hogy hibázzak.

19. Jogom van ahhoz, hogy ne legyek tökéletes.

20. Jogom van ahhoz, hogy szeressek és viszontszeressenek.

21. Jogom van ahhoz, hogy magamat tegyem az elsô helyre.

22. Jogom van ahhoz, hogy önmagam legyek.

A bántalmazás lehet: fizikai, jogi, gazdasági, érzelmi, verbális. Sokkal több oldalról érhet minket önbizalom romboló hatás, mely elveszi méltóságunkat és csökkenti önerőnket, mint gondolnánk.

Ha nem tudjuk mi is az a bántalmazás, akkor könnyen azt hisszük hogy a mi hibánk hogy nem bánnak velünk tisztelettel, vagy hozzánk méltóan.

Változás vagy változtatás nélkül belesimulunk a környezetünkbe és hagyjuk hogy visszaéljenek velünk. Bátorítalak az önismeretre.

Az önbizalomhiány leküzdése

De hogyan tehetünk szert nagyobb önbizalomra?

Saját boldogulásunk, céljaink útjában legtöbbször egyedül mi magunk állhatunk, a kudarcainkért pedig nem mások, hanem saját magunk vagyunk a felelősek.

Sokszor egyetlen dologra van szükségünk, a feltétel nélküli pozitív értékelésre, amely nem hagyja a másikat eltéríteni ezektől a „pajzsoktól”, hanem továbbra is értékelnek minket mint személyt, és ezzel megszerzik a jogot arra, hogy beengedjük őket a pajzs mögé.

Az önbizalomhiány leküzdésének egyik megfelelő módszere, hogy teljes személyiségcsere és felesleges “átalakulás” helyett a meglévő tulajdonságainkat próbáljuk szerethetővé formálni. Hiszen a magabiztosság, az önelfogadás onnantól válik egyszerűvé, a saját részünkké, hogy megtanuljuk szeretni és elfogadni önmagunkat. Ehhez pedig az is kell, hogy ne csak a jónak minősített, a megszokások és társadalmi elvárások által elfogadott tulajdonságainkat tudjuk szeretni és elfogadni, de azokat a tulajdonságainkat is, amiket negatívnak értékelünk.

Mindenki tisztában van azzal ugyanis, hogy nincs tökéletes ember, mindenkiben vannak jónak minősített és rossznak minősített tulajdonságok és  dolgok egyaránt. Sokszor pedig maga a minősítés, a skatulya is megkérdőjelezhető.

Nem kell ugyanis mindenben másoknak megfelelnünk, a legfontosabb, hogy felépítsük saját, magunknak elfogadható elvárás rendszerünket és ennek feleljünk meg egyre jobban és jobban.

Az önbizalomhiány kezelése nem biztos, hogy mindenkinek menni fog egyedül, ezért érdemes lehet segítő együttműködést, életvezetési tanácsadást kérni, keresni…

Ha úgy érzi érdemes szakemberrel is konzultáni, vegye fel velem a kapcsolatot, szívesen segítek:

+36-30-306-0171

Bizonytalan? 

Kérdései vannak?

Kérje tájékoztatómat ITT >>>

Tudta, hogy a lelki segítségnyújtás kapcsán mennyi tévhit és félreértés van?

Ha bizonytalan vagy kérdései vannak, kérje először kötelezettségek nélkül, ingyenesen tájékoztató sorozatomat ITT >>>